onsdag den 21. november 2012

Obligatorisk indlæg - til professionshøjskolen UCC

Institutionsbeskrivelse af Samuca

Samuca blev bygget i september 1996. Ideen kom fra en tidlligere borgmester.

Samuca ligger i Pedreira som er en lille by 200 km nord for Sao Paulo. Samuca er en institution med 397 børn mellem 6 og 13 år. Børnene er der på skift. Det vil sige, de børn der går i skole om morgenen, kommer om eftermiddagen og omvendt.
Der er 5 undervisnings stuer hvor der bliver lavet aktiviteter såsom: maling, musik, idræt, syning, katolsk undervisning, IT og lektier.

Der er 13 pædagoger i alt, 11 medhjælpere. Pædagogerne er fordelt på de 2 perioder. Der er 1 voksen til hver aktivitet. Det vil sige at de fleste af timerne er der kun 1 pædagog, eller medhjælper til 30 børn.

Det er en kommunal institution, der har som formål at hjælpe de børn som er fra socialt belastede familier, men kun de børn der har begge forældre i arbejde, hvis et barn har en af forældrene gående hjemme får det ikke plads. Dette er selv om det har det rigtig svært der hjemmme.

Samfundsmæssigt har det som funktion at give børn et sted at være mens deres forældre arbejder, så de ikke bliver på gaden og marginaliseres. Nogle er dem får kun mad der.

Samuca får et beløb om måneden fra kommunen til at klare sig, hvis kommunen ikke sender noget, så har de ikke andre steder at hente hjælp.

Meningen med institutionen er at give børn en bedre hverdag, og at klæde dem bedre på til fremtiden.

Lovmæssige tilhørsforhold i Brasilien i forhold til Danmark:

I forhold til institutionens lovmæssige tilhørsforhold og lovgrundlag, er dette ikke beskrevet nogle steder, hvilket det f.eks. er hjemme i Danmark, i form af dagtilbudsloven, serviceloven og de tilhørende paragraffer, der er til for at sikre børn og unges trivsel og læring. Dette skaber dog en vis undren hos os i forhold til Danmark, pga. de ikke eksisterende lovgrundlag. Dermed ikke sagt at Samuca, ikke skaber de fornødne rammer for børnene og undervisningen er professionel. Det er dog bare et spørgsmål om kulturforskel og ressourcer/manglende ressourcer der står til rådighed.
Til tider er det måske også et spørgsmål om manglende uddannelse.

På Samuca er deres form for læreplaner f.eks. på følgende måde. Alle underviserne på de forskellige levels mødes hver anden måned, hvor de i fællesskab udarbejder en læreplan og nogle retningslinjer for børnene de næste to måneder frem. På denne måde kommer børnene på de forskellige levels til at følges ad med deres læring og deres jævnaldrende.
Klasselokalet


Mit klasselokale hvor jeg er, sammen med den ansvarlige pædagog

Fodboldbanen, men ingen måtte spille da de sad i timeout som straf

IT undervisning

Syning

Legetøjsrummet, her skal man have en tid til at få lov at lege

Et andet klasselokale

Her laves idræt, og her venter man også på bussen efter frokost når man skal i skole

Kantinen

Kantinen

Køkkenet

Køkkenet

Facaden til Samuca
Dog er der ingen fælles retning linje i hvordan disse mål opnås og alle har deres egen mening om hvad pædagogik er.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar