Som jeg har
skrevet før, har Samuca 13 pædagoger og 11 medhjælpere. Pædagoguddannelsen tager
3,5 år, ligesom i Danmark, men der er kun 73 timer praktik. Jeg har kiggede i nogle
af deres bøger, og teorien er næsten den samme som vores, men praksis er noget
helt andet. De laver en masse aktiviteter med børnene, men når jeg spørger hvad
meningen er med elle de aktiviteter, er der ikke noget konkret svar. Børnene er
delt i piger og drenge. De er kun sammen når de spiser, eller er i klasse
lokalet, mens de venter på aktiviteter. Jeg har også spurgt hvorfor de deler børnene,
og fik at vide, at det er det nemmeste. Det er pædagogen der bestemmer hvad de
skal. Der er ikke nogen læreplan, eller noget i den stil. Der er et møde hver 3.
eller 4. måned hvor de snakker om der er noget der skal ændres. De bruger
stadigvæk den asymmetriske relation. Det er pædagogen der har magten, og børn
skal disciplineres. De har ikke nogen medbestemmelse. Børnene henvender sig
ikke til de ansatte ved navn, men ved titel, Herre, Frue eller Frøken. De
bruger straf som metode, hvis de ikke opfører sig pænt. Som regel mister de noget.
Jeg tror at det der gør størst indtryk på mig, fordi de er nogle rigtigt sårbare
børn, som ikke har meget. Nogle gang skal børn til i time-out, og de kan sidde
der i lang tid før der kommer nogen. Det virker som om de glemmer at de har sat
børn der. Jeg tror at pædagogerne føler sig magtesløse i forhold til at der er
så få midler, og så få pædagoger til så mange børn. De handler efter det habitus
de har, og ikke så meget efter pædagogiske principper.
Dagen i
institutionen starter kl. 7, men som regel er der børn som sidder og venter
allerede 6:45, og de sidder alene. De får morgenmad og så går de over på deres stue.
Der er der et stykke papir på væggen hvor der står hvad de skal. Der er forskellige
aktiviteter. Som regel skal børnene til 2 eller 3 aktiviteter. Det kommer an på
dagen. Der er 1 time per aktivitet. Det kan være fodbold, capoeira, tv, syning,
maling, lege pladsen(der er kun en rutchebane) og en lille lege stue. Børnene
bliver delt op i drenge og piger, men pigerne har ikke fodbold time, da det er
en drenge ting. Kl. 9 holder de en kort pause hvor de får en kiks, eller et stykke
brød. Så bliver de lidt ude, men der er ikke så meget voksen opsyn. Klokken
ringer og så er der aktiviteter igen. Frokost starter kl. 10:45, de spiser på
skift, fordi der ikke er så meget plads og ikke nok tallerkener til alle børn.
De skal sidde stille og spise. De må ikke snakke med deres sidekammerat, men
nogle gør det alligevel, så får de at vide at de skal være stille. Når de er færdige
kommer de tilbage til stuen for at rydde op, børste tænder, og skifte tøj. Så
går de ud igen (i Kø, de skal gå i kø), og venter på deres bus til skole. Nogle
bliver hentet af deres forældre, men de fleste af dem tager en skolebus. Dette er kl. 12:20.
Kl. 12:30 ankommer eftermiddagsholdet og de har samme rutine som formiddags holdet.
Om
onsdagen er der bede dag. Her lære børnene lidt om den katolske religion. De
sidder alle sammen i kantinen, hvor der bliver snakket om Jesus, og om at være
gode ved hinanden. Der bliver også sunget meget. Alle skal deltage. Også de børn
som ikke er katolikker skal side der. De behøver ikke at synge, eller bede med,
men de skal være der.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar