tirsdag den 11. december 2012

Indlaeg om min hverdag


Jeg starter kl. 7:00 hver dag. Vi starter med at spise morgenmad og omkring kl. 7:20 gaar vi ind i klassen. Her kommer der altid 3-5 boern og spoeger om jeg vil hjaelpe dem med deres lektier. Dette bruger vi 1-2 timer paa inden vi fortsaetter dagen aktiviteter, hvor jeg proever at vaere saa meget med som muligt.

Boernenes vilkaar I hjemmet
Jeg bruger rigtig meget af min tid paa at lytte til boernene. De har rigtig meget brug for at fortaelle om deres liv og om de ting de har oplevet. De taler om tingene som var de gamle livserfarne mennesker. De er stadig nogle glade boern som faar deres dag til at fungere med de faa midler de har. Nogle bliver seksuelt misbrugt, andre er udsat for haard vold og kommer med store maerker paa hele kroppen, og de er alle udsat for verbal vold hele tiden. 
Ved at lytte til dem proever jeg at vaere anderkendende og give dem nogle redskaber til hvad de kan goere naar det er rigtig svaert derhjemme.

Mine udfordringer
Den stoerste udfordring er at jeg ikke maa blande mig i paedagogernes arbejde. Jeg bliver ofte spurgt hvordan vi ville goere i Danmark, og her proever jeg at fortaelle og begrunde hvorfor vi goer tingene som vi goer. Jeg giver eksempler paa hvordan de kunne have reageret i bestemte situationer og begrunder igen hvorfor jeg mener de skulle have gjort saadan. Dette kan dog vaere svaert at faa gennemfoert da de handler meget ud fra erfaring og tradition. Det er altid svaert at aendre noget som er blevet gjort paa en bestemt maade i 40 aar. De lytter meget gerne til hvad jeg siger og lederen af instituitionen vil meget gerne have udfoert en rapport over hvad jeg mener kunne aendres nu og her for at goere hverdagen bedre for boernene. Alle der arbejder paa Samuca er meget interesseret i hvordan de hjaelper disse boern, men det bliver til tider en uoverskuelig opgave at hjaelpe alle, for de faar kun meget lidt oekonomisk stoette og mangler personale.
Endvidere er der ikke tilknyttet psykologer eller andet sundhedsfagligt personel der er uddannet til at tage hand om problemer af en saadan karakter.

Jeg har dog snakket/interviewet paedagoger fra private instituitioner som fortaeller en noget andet historie. De arbejder med boern fra hojere sociale og uddannelses lag og har mange flere midler. De arbejder ud fra stort det de samme principper som man goer i Danmark.

I loebet af dagen arbejder vi med de aktiviteter som jeg har beskrevet i et tidligere indlaeg og jeg arbejder en del med mit lease project, som jeg vil beskrive I et separat indlaeg.
De bliver alle hentet kl. 12:30, saa kan jeg naa at modtage det naeste hold boern der kommer om eftermiddagen og derefter har jeg fri.

I et sportscenter i byen blev der lavet en udstilling med alle de ting som boernene har lavet paa Samuca
Paa billedet ses lederen af Samuca som staar op samt Pedreiras borgmester samt nogle psykolog studerende.
Nogle af paedagogerne fra Samuca og mig

Boern fra Samuca som tager musik undervisning

De ting de har lavet til syning

Flere ting fra sy undervisningen


Ting de har lavet i haandlavning. Det er smaa sten som paasaettes og males.



Capoeira show

Malerier fra Samuca som udviklet mange smaa kunstnere gennem tiden
 Mit liv udenfor praktikken

Da jeg er fra Brasilien bor jeg hos mine foraeldre mens jeg er her. Naar jeg har fri er jeg derfor hjemme hos dem og mine boern. Saa gaar vi i byen eller koerer en tur. Jeg bruger meget tid paa at besoege familie og venner, og det er ogsaa dem der tager sig af mine boern naar jeg er paa arbejde.





En paafugl som jeg moeder paa min vej til og fra arbejde .Jeg vil de naermeste dage proeve at tage billeder af aberne der springer over mit hoved og oeglerne der passere vejen. De er hurtige saa jeg naar det som regel ikke. Jeg vedhaefter billeder efterhaanden
Jeg har faaet 2 fridage her op til denne weekend hvor jeg og min mand, som er kommet for at holde Jul, tager til Rio de Janeiro. Ellers er det en helt almindelig hverdag for mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar